måndag 10 augusti 2009

Hur bli accepterad av ett förlag

Satt och Googlade lite på det här med taktik med att skicka manus till ett förlag. Det verkar inte vara lätt då man får så skilda råd. Jag hittade ett par länkar till några råd och några förlag jag tyckte verkade vettiga:
  1. Arriba
  2. Bonniers
  3. Nordstedts
  4. Kira förlag
  5. Piratförlaget
  6. Camilla Läckberg (trots allt)
  7. Kalla Kulor Förlag
  8. Ann Ljungberg
  9. Svensk Bokhandel

Det finns en oändlig massa andra länkar och förslag till hur man ska bete sig. Tyvärr så är många av råden fullständigt meningslösa då man ser att alla tror sig veta exakt hur det ska gå till samtidigt som de säger emot varandra ordentligt.

Hur ska man bete sig då? Inte vet jag, egentligen, jag har skickat in något än men om jag ägde ett förlag skulle jag nog följa Kalla Kulor förlags råd;

Skriv och berätta om dig själv dvs; Ett personligt och välskrivet följebrev där du talar om vem du är och vad du vill med ditt författande. Tala om varför du har skrivit manuset och grunddragen i historien.

Det är nog också sant som de skriver; Du får en enda chans, sen är du borta.

Tough luck ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar