onsdag 29 juli 2009

Att skriva synops

Att systematisera sitt skrivande kallas på bokspråk att skriva ett synops. Det är ett viktigt steg i framgången att få fram en historia som håller ihop hela vägen, ungefär som att rita en karta över den väg man vill ta för att nå målet. Själv tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt att skriva ett synops och en storyboard. Många säger, och jag håller nog med dem, litegrand i alla fall, att synopsskrivande inte tillhör den kreativa fasen.

Tänk om man nu skulle ta och vända på det, att faktiskt ta och göra det till en del av den kreativa processen, i alla fall i våra egna huvuden. Läser man Piratförlagets skrivsida om att skriva synops inser man att det kan göras på flera sätt, inget är rätt eller fel bara det görs. Innan jag börjar med synopsskrivandet vet jag naturligtvis vad boken ska handla om i stora drag, det finns i huvudet men för att få sammanhanget och strukturen klar innan jag börjar skriva känns det nödvändigt att göra som jag beskriver nedan. Jag gör så här numera;
  1. Jag bestämmer hur lång boken ska bli (kan ändras efter hand)
  2. Jag delar in den i kapitel (3500 ord brukar vara lagom tycker jag, ca 14 sidor)
  3. Sen skriver jag det första stycket där jag bestämmer röst, rytm och perspektiv. (Viktigt, viktigt!!)
  4. Sen skriver jag slutet (det kan ändras, men jag behöver något att sikta emot)
  5. Sen försöker jag få till de stora dragen genom att skriva ett kort stycke om vad kapitlet ska handla om. Sen skriver jag det första och sista stycket i kapitlet. Alla kapitlen ska vara klara på det här viset innan jag går vidare.
  6. Till slut försöker jag få till en mer detaljerad beskrivning enligt en metod jag lärt mig.
Det fungerar för mig om jag bara kan få in det i mitt kreativa jag.

Jag Googlade på frasen "att skriva synops" och fann denna bloggsida, Lindas skrivsida. Den är läsvärd tycker jag. Jag vill avsluta med vad Mankell sa i ett TV program när han berättade hur han författade; "90% är synopsskrivande, resten är bara att skriva ned berättelsen och det är ett rent hantverk."

1 kommentar:

  1. Tack Per för att du visade mig hit. Fattar inte riktigt vitsen med att skriva synopsis i förväg - om man inte skriver till exempel en deckare eller något annat som kräver enorm planering. Jag skulle aldrig få till en bok om jag skulle börja med synopsis. Av Mankell har jag bara läst Den vita lejoninnan och den var under all kritik, stilistiskt framför allt men även intrigmässigt. Han är säkert fin och snäll men jag tänker inte ta några skrivlektioner av honom!

    SvaraRadera