tisdag 30 november 2010

Pengar kontra budget

    "Vi har inte råd", sa chefen. "Budgeten medger det inte." Och så körde ytterligare ett antal männiksor ihjäl sig. För dyrt att snöröja E4 oftare Det är klart att de har pengar, det är bara att de inte har budget för det just nu. Ibland verkar det som om det värsta en budgetansvarig kan göra är att spräcka sin budget. Själv har jag ingen budget. Tack o bock för det. Mitt enda ansvar är att sätta sprätt på de pengar vi råkar ha i kassakistan.
   Julen närmar sig med stormsteg och årets mål ska uppnås (helst lite till dock). E-mail skickas runt till höger och vänster och nord och syd så att alla ska inse att nu jävlar har man gjort vad man ska och lite tid. Och jag som trodde att julen hörde sanningen till. "Ljuga för Mor på julafton. Näe, rakryggad stå upp och säga sanningen." Kan det säges bättre? Problemet Karl-Bertil kommer få senare i livet är att karriärsvägarna kommer obevekligen att stängas framför näsan på honom. Tala sanning? Det är det ingen som vill höra. En friserad och förskönad bild av verkligheten ska läggas fram, så att alla kan känna sig duktiga och framgångsrika. "Kliar du mig, kliar jag dig." Speciellt viktigt är det om man vill ha tillgång till en synnerligen begränsad budget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar