lördag 3 april 2010

Att vara systematisk

    Systematik är inte min stora styrka. Jag arbetar hårt med mig själv för att vara systematisk. Tricket tror jag är att baka in systematiken i den kreativa processen. Är det så att "alla" författare in spe anser att systematiken - synopsskrivandet osv... är det tråkigaste som finns, medan färdiga författare har det som en arbetsmetod. Jag tror att det generella påståendet stämmer till viss del i alla fall. Vilken slutsats drar jag av detta då? Arbeta mer med systematiken i skrivandet. Få till en bra historia först och veta vad man vill säga innan men börjar skriva. Ju mer detaljerat desto bättre utan att skriva berättelsen i sig.
   När storyn sen är färdig, håller jag på att dela upp den i scener och skriver ner vad jag vill med varje scen. Inte för mycket, men lite lagom så där. Sen är det dags med själva författandet, att skapa liv i de karaktärer man har bestämt ska finnas och göra deras liv trovärdiga.
   Det låter ju enkelt, eller hur? +543 ord idag, plus tre nya scener påhittade.
   Snart dags för frukost och sen handla mat och sen bränna ris. Fint väder och plus sju. Låter som våren är på väg.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar