fredag 16 april 2010

Hårdkokt eller inte hårdkokt, det är frågan.

    Vad är en hårdkokt text? Jag har fått lite kritik om att den bilagda texten inte är hårdkokt. Jag tycker det. Jag tycker att det är min version av en hårdkokt text. Floskler och klyschor? Ska inte en hårdkokt deckare innehålla floskler och klyschor? Min kryllar av floskler och klyschor, ju mer desto bättre.
    Ok, jag ska strama de nya texterna och använda så lite floskler och klyschor som möjligt, men det ska vara tufft och hårt. Hur tusan nu det ska gå till?
    Ja! Jag har läst Mickey Spillane, Raymond Chandler och andra. Visst, det är annorlunda än vad jag har gjort, men om det inte vore det, så skulle jag ju kopiera och det vill jag ju inte. Jag vill ha det annorlunda, jag vill göra det lite roligare att läsa, jag vill göra så att folk känner igen sig i språket och hålla det enkelt. Har jag lyckats med min föresats? Jag vet inte, jag är väl för ny i branschen för att begripa.
    Om det nu inte skulle vara bra. Vad är det för fel?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar